שלום רציתי לפתוח דיון על ספר לספר קוראים מלכים ג' והוא כתוב על ידי יוכי ברנדס בחורה חילונים שכתבה רומן היסטורי על סיפור דוד שאול וקצת גם אחר כך.

הספר עצמו הוא מאוד שטחי ומאוד צר אופקים אב יש בו כמה דברים שהיא כותבת שגרמו לי לחשוב על ההיסטוריה התנכית אותה למדתי אני המקובלת יותר.

בספר היא מציגה את דוד כפוליטיקאי מניפולטור תכמן ואת שאול כצדיק גמור היא אומרת שדוד חתר תחת שאול באמצות מניפולציה על  העם וככה לאט לאט השתלט על השלטון. היא אומרת שבקבות זה שהוא השתלט על השלטון הוא כתב את ההיסטוריה(יענו התנ"ך) בצורה שהוא רצה.

עכשיו אני יודע שזה לא נכון היא מציגה שם עולם מאוד שטחי ורדוד של הרבה שחור ולבן וכמעט ללא אפור.

אבל עדיין זה גרם לי לחשוב על כל התקופה הזאת. האם לדעתכם מה שכתוב בתנך זה בדיוק מה שקרה שם? באמת דוד ושלמה הם מי שכתוב בתנך או שקצת ייפו את הדמויות שלהם? מה ההבדל בין ההיסטוריה המתוארת בספרי מלכים ושמואל לבין ההיסטוריה המתוארת בדברי הימים? למה עכשיו כולנו נקראים יהודים על שם שבט יהודה למרות שאנחנו כרגע גם בנימין ולוי. אפילו שבט דן ומנשה חזרו.

אומרים שגילו את שבט ראובן באפגניסטן למה אנחנו יהודים ולא ישראלים או עברים? ממתי ירושלים בדיוק נחשבת לעיר הקדושה ליהודים האם כל הזמן ידעו שבירתה הרוחנית של ישראל תהיה ירושלים? או שזה הוחלט מאוחר יותר על ידי דווד כשהוא כבש את ירושלים מהיבוסים?

הספר הזה לא מתיימר להיות מסמך היסטורי זהו רומן היסטורי הלוקח את ההיסטוריה לכיוון הדימיון.

מה שהכי אירוני בספר שהיא מציגה מציאות הרבה יותר פשוטה פשטנית מאשר בתנך היא מאוד רואה את המציאות בתור שחור ולבן שאול הוא הטוב דוד הוא הרע

אני בטוח שזה לא נכון אני חושב שהצלחתי להבדיל בין הדימיון הפורה שלה לעובדות, שהיא מכניסה בספר בצורה יחסית טובה אבל זה באמת העלה לי שאלות על התקופה הזאת.

אני מאוד אשמח אם תעזרו לי להבין אז מה שקרה באזור ספרים שמואל ב' ומלכים א'. סיפור עלייתו לשלטון של דוד הקמת המלוכה של יהודה מלוכתו של שלמה והמרד אח"כ של שבטי ישראל ברחבעם מדוע הוא פרץ? האם שבטי ישראל הרגישו כי שבט יהודה רודה בהם ומנסה לשלוט בהם? האם שלמה מאוד דאג לרווחה בירושלים אבל בשאר המקומות הוא לא כל כך דאג? האם בני יהודה הזניחו את רווחת השבטים האחרים לטובת רווחתם שלהם?

תודה רבה

הוספת תגובה ד', 27/05/2009 - 09:01